zaterdag 21 mei 2011

Marlies Dekkers, mag ik een teiltje?

Marlies Dekkers doet in haar klantenmagazine 'Summer of Love' aan geschiedvervalsing. Zo schrijft zij: "Een ander stokpaardje van mij is innerwear as outerwear, een stijl die ik sinds jaar en dag propageer. Je hoeft alleen maar naar de meest invloedrijke sterren van nu te kijken, Gaga, Fergie en Britney, om te zien dat mijn ideeën daarover wortel hebben geschoten." Even verderop in het magazine: "Marlies Dekkers heeft een moderevolutie gestart en heeft er voor gezorgd dat innerwear outerwear werd."

Excuse me?

Hier trekt de lingerie-ontwerpster toch wel iets teveel eer naar zichzelf toe, lijkt me. In 1993 zette ze pas haar lingerielijn 'Undressed' op, nadat ze in 1991 afgestudeerde aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Degene die als eerste innerwear als outerwear een podium gaf was... Madonna... Zij deed dit in 1983 met de single 'Holiday', dus 10 jaar eerder. Niet voor niets wordt Lady Gaga nu de 'queen of pop' genoemd, een titel die zij geërfd heeft van Madonna. Britney werd eerder 'princess of pop' genoemd. Deze sterren mogen wellicht het 'innerwear outerwear' principe etaleren in Marlies Dekkers' lingerie, zij is hier niet de bedenker van. Waarschijnlijk is ze beïnvloed door Madonna.


Madonna in de jaren '80

Geen opmerkingen:

Een reactie posten