zondag 6 november 2011

Post van digitaal naar analoog

Als je in één week twee initiatieven tegenkomt die te maken hebben met analoge post in de digitale wereld, dan is er volgens mij iets aan de hand. Wellicht is het 't begin van een trend of lijden we massaal aan nostalgie. Maar dat soort conclusies laat ik liever over aan professionele trendwatchers.

Eerst het minst spannende initiatief. "Verstuur eenvoudig online je brief!" via postbode.nu. De site werkt heel simpel. Upload een brief in pdf-formaat, voer in het adresveld een adres in, en Postbode.Nu bezorgt de brief analoog bij de geadresseerde. Handig bijvoorbeeld voor het verzenden van facturen of brieven naar klanten of leveranciers, aldus de site. Een en ander kan geautomatiseerd worden voor zakelijke toepassing. Brieven op deze manier versturen kost "vanaf" € 0,76. Voor dat geld heb je dus geen printer en papier meer nodig, geen enveloppen en ook het wandelingetje naar de brievenbus kan je voortaan overslaan.

Postcrossing logo

Dan het tweede initiatief. Dit is iets leuks en dat hebben al ruim 18000 mensen in Nederland ontdekt. Het heet "the postcard crossing project" en is te vinden op Postcrossing.com. @AdvanderZee omschreef Postcrossing op Twitter als "een soort Twitter met ansichtkaarten". Hier verzorgt een website dat je een adres en wat gegevens krijgt van een wildvreemde die jouw ansichtkaart wil ontvangen. Zodra je een kaart hebt gestuurd en de ontvanger via de site heeft bevestigd dat die jouw kaart heeft ontvangen, wordt jouw adres via de site aan een willekeurige 'postcrosser' ergens op de wereld getoond. Je stuurt dus at random briefkaarten aan vreemden. Vervolgens krijg je niet van dezelfde persoon een kaart terug. De software achter de site bepaalt van wie jij op jouw beurt een kaart gaat krijgen. Mijn eerste twee kaarten gingen vandaag naar een assistent op een universiteit in Taiwan en de tweede ging naar Salem in Oregon, USA. Door de informatie in het profiel op de Postcrossing-communitysite had ik geen enkele moeite met iets te verzinnen om op de kaart te schrijven van de personen die nu nietsvermoedend post gaan krijgen uit Nederland. Ik wacht dus nu op mijn eerste kaart, onderweg naar mij vanuit ergens op deze wereld.

Uiteraard is PTT Post (ik doe niet meer aan steeds weer een nieuwe naam) ook erg blij met deze trend. Ze hebben er zelfs een speciale postzegel voor ontworpen. Als nieuwbakken postcrosser valt het me op dat er veel kaarten-met-envelop te koop zijn om elkaar te feliciteren of beterschap te wensen maar dat de ansichtkaart met uitsterven lijkt bedreigd. Dus: red de ansichtkaart, begin vandaag nog met postcrossen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten