dinsdag 7 september 2010

Waarop ik twitteraars beoordeel

Iemand gaat mij volgen op twitter. Sommige twitteraars vinden dat ze iedereen terug moeten volgen. Ik niet. Ik zie de stap van de ander als het aanknopen van een gesprek, het opstarten van een dialoog. Ik beoordeel of ik mijn nieuwe gesprekspartner interessant vind, of hij interessante dingen doet (mini-bio), interessante dingen te vertellen heeft (tweets) en of hij een beetje sociaal is (replies en RT's). Zoniet, dan rond ik het gesprek snel af, door niet terug te followen.

Ik serveer twitteraars hierop af:


  1. Een zender zonder ontvanger: inhoudelijke tweets maar geen dialoog, ik zie iemand niet reageren op anderen;
  2. Alleen maar reageren op anderen, ook niet interessant. Vaak zijn dit accounts met alleen maar korte kreten;
  3. Bio en (helaas) ook de foto, geen mini-bio is echt een vette min. Geen foto: wie ben je? Stel je voor!
  4. Zakelijke afzenders die in de ik-vorm tweeten: super verwarrend en gewoonweg knullig;
  5. Replyen zonder dat duidelijk is waarop gereplyed wordt (er is geen show conversation of link);
  6. Heel veel nikszeggende replies (lijken alleen getweet te worden uit aardigheid om te laten weten dat je iemands tweet hebt gelezen);
  7. Teveel tweets die gaan over: goedemorgen, twuste, koffie;
  8. Je tweet heel veel over een hobby of interesse die ik niet met je deel (wijn, voetballen);
  9. Allerlei vage opmerkingen waarvan de context onduidelijk is;
  10. Je volgt veel meer mensen dan mensen jou volgen (je volgt alleen maar in de hoop terug gevolgd te worden in plaats van serieus een dialoog te willen aangaan).

Eenmaal door de ballotage kan de dialoog nog in zeldzame gevallen sneuvelen omdat ik de online versie van de twitteraar beter leer kennen. Dat is bijvoorbeeld als:


  1. Iemand is islamofoob of racist;
  2. Iemand is seksistisch, denigrerende opmerkingen over lelijke vrouwen (nee jij bent God's gift to women);
  3. Iemand is (vermeend) ironisch, er valt niet te beoordelen of er nog een kern van waarheid in zit (Bert Brussen);
  4. Iemand is niet wie hij/zij zegt te zijn of daar is twijfel over.
Meer lezen? Top vijf redenen waarom mensen je niet volgen op Twitter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten